Stichting duurzaan
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is hot. Steeds meer bedrijven hebben aandacht voor een duurzame bedrijfsvoering. Uit kostenbesparing, als marketingtool of puur voor het behoud van ons milieu. Wij zijn een stap verder gegaan dan een elektrisch wagenpark en investeren in isolatie van ons pand. Net zoals we enkele jaren geleden de culturele sector in de Zaanstreek een boost hebben gegeven door het op de markt brengen van het magazine UITdeZaanstreek, hebben we nu – samen met partner Xpring – Stichting Duurzaan opgericht. Een platform voor burgers, bedrijven en de lokale overheid. Met als doel om te verbinden, informeren en enthousiasmeren teneinde de Zaanstreek (sneller) klimaatneutraal te krijgen. Naast de oprichting verzorgden wij het logo en de huisstijl (met mascotte), een online platform en de tweewekelijkse pagina in de lokale huis-aan-huiskrant. Neem vooral een kijkje op www.duurzaan.nl en laat je inspireren om duurzaam te leven!
Vanuit gemeente Zaanstad is extra budget beschikbaar gesteld om bewoners te informeren over klimaatverandering en wat zij zelf kunnen doen om wateroverlast en hittestress te voorkomen. In de afgelopen maanden hebben we hiertoe drie campagnes vormgegeven.
De eerst actie was bedoeld om de (sub)website www.duurzaan.nl/klimaatverandering te promoten. Hiertoe plantten we in december een kerstboom pal voor het gemeentehuis. Het publiek kon hierin een Kerstwens hangen met betrekking tot het milieu/klimaatverandering. In maart startten we de actie ‘steenbreek’. In samenwerking met drie tuincentra kon het publiek een steen uit hun tuin inleveren voor een gratis plant. Ruim 700 inwoners gaven gehoor aan de actie. In april volgde een actie in samenwerking met het Hoogheemraadschap. Helga van Leur plantte grote druppels met klimaatboodschap in het centrum van Zaanstad als start van een bewustwordingscampagne. (foto’s van alle acties erbij). Benieuwd hoe u zelf kunt helpen de gevolgen van klimaatverandering te voorkomen? Kijk op www.duurzaan.nl/klimaatverandering.
Voor Duurzaan organiseren we ieder jaar een verkiezing voor de meest duurzame ondernemer/onderneming van de Zaanstreek. De winnaar ontvangt naast een gouden beeldje van onze avatar, een cheque van 1.000 euro te besteden aan en duurzaam doel. De winnaar van 2015 was Groeneveld catering, in 2016 Brouwerij Hoop.